Filformater

  • Hva er en vektorisert logo?

    Forskjellen på vektorisert og ikke vektorisert logofil.

    En vektorisert logo består kun av linjer/streker som gjør at logo kan endres opp og ned i størrelse i det uendelige uten at kvaliteten på logo blir endret. Det er denne typen fil vi trenger for å lage din  logo om til et broderi, trykk, skilt osv. Filtyper som er vektorisert ender eks. på: .ai /.eps /.ps /.cdr /.svg. En .pdf fil kan også være vektorisert, men også det motsatte, så send filen til oss for sjekk.

    En logo som ikke er vektorisert består av pixler og er et bildeformat. Dette er som oftest ikke godt nok til noe bruk innen reklame og profilering. Har du ei bildefil kan logo printes ut, men ikke trykkes/kuttes etc. I dette formatet settes det store krav til oppløsning av bildefila for å kunne bruke den.
    Filtyper som er bildeformat og dermed ikke er vektorisert ender eks. på: .jpg / .png / .gif /.psd /.tiff /.bmp

    Bildet over viser en vektorisert logo til venstre og en logo i bildeformat til høyre. Ser du forskjellen?

  • Hvilke filformater ønsker vi?

    Når man skal sette logoen sin på profileringsprodukter er det viktig at vi får en vektorisert fil, dvs at logoen er bygd opp av streker istedenfor pixler. Grunnen til dette er at man da kan gå inn i logoen og separere elementene blant annet for å kunne sette forskjellig farge på objektene. En vektorisert fil kan man forstørre i det uendelige uten at det blir dårligere kvalitet.  Filtyper som er vektorisert ender eks. på: .ai /.eps /.ps /.cdr /.svg. En .pdf fil kan også være vektorisert, men også det motsatte, så send filen til oss for sjekk.
    Skal du imidlertid ha et fototrykk på et banner, t-skjorte, eller fullfarge motiv på en powerbank, kan vi motta bildefiler. Ei bildefil ender på eks.: .jpg / .png / .psd / .tiff /. bmp.  Men ved mottakk av bildefiler er det viktig at oppløsningen på bildet er høy for at sluttresultatet skal bli bra. Det er ulike krav til oppløsning alt etter hva vi skal bruke filen til. Det beste er at du tar kontakt med oss i Sørlandsreklame slik at vi kan gi deg nødvendige råd og vink før du setter igang en prosess.

Logomerking

  • Tampotrykk

    Tampotrykk er den trykkemtoden som oftest benyttes på små profilartikler av ulike materialer. Det er en trykkemetode som egner seg svært godt på alt fra kulepenner til powerbanker.
    Det lages en negativ trykkoriginal som fører malingen til trykket over på en silikonpute som deretter trykkes ned på produktet som skal merkes. Dette må gjøre pr. farge, så skal du eks. trykke en logo i 2 farger, så gjøres trykket i to operasjoner.

  • Silketrykk

    Dette er nok det folk flest forbinder med trykking av motiver på t-skjorter. Silketrykk, eller seriegrafi er en trykkemetode er en tettved duk påføres en emulsjon. Deretter belysyes rammen utfra hvilket motiv som skal trykkes (klisjee). Deretter vaskes overføldig emulsjon bort fra trykkerammen slik at motivet som skal overføres står igjen og vil slippe maling gjennom den finmaskede duken. Samme operasjon gjøres for hver trykkfarge som skal overføres.
    Deretter settes rammene i en karusell og malingsfarger blandes for å bli dratt ned gjennom duken for hver trykkfarge i motivet ved hjelp av en spatel.
    Når alle trykkfarger er påført må motivet tørke før plagget kan leveres.

    Denne trykkemetoden gir et meget holdbart trykk. Men metoden kan kun benyttes på et underlag som kan legges helt flatt under trykkeoperasjonen.

    I enne videoen under som er hentet fra YouTube ser du prosessen i praksis.

  • Gravering

    Det er flere typer gravering, lasergravering med JAG laser, CO2 laser, mekanisk dypgravering.
    Det mest brukte i dag er lasergravering som er en smart måte å logomerke på. Fra vår pc mates data om logo inn i lasermaskinen som deretter graverer produktet med en høy presisjon. Det er ikke mulig å få farger på en gravering da det er en mekanisk/kjemisk reaksjon som skjer med underlaget i prosessen. Svært mye brukt på metallprodukter som kniver, termoser etc, men også på glassprodukter. Det er også mulig å bruker laser til å merke på endel profiltøy som eks. fleece.

  • Sublimasjon og digitaltrykk

    Sublimasjon, digitaltrykk og reaktiv printing er alle måter å overføre motiv til tekstil. Fellesnevner er at motivene kan merkes med fullfargemotive og fargeoverganger. Det kan trykkes store flak som deretter kan sys til ferdige produkter etter at det er trykket.
    Fordelen med denne trykkemetoden er at fargepigmentene trekker inn i stoffet og blir ikke liggende utenpå som er tilfellet med silketrykk og transfertrykk. Det gjør at du ikke kan kjenne på produktet at det er logotrykk i det hele tatt.
    Ved denne trykkemetoden kreves at orginalfilen som skal produseres har en høy kvalitet i forhold til oppløsing og fargeprofiler.

    Denne produksjonsmetoden brukes ofte på bøffer, håndklær, sykkeltøy og spillerdrakter, flagg, osv.

  • Transfer

    Det finnes mange ulike kvaliteter av transfertrykk. Trykkemetoden er av samme oppbygging som ved silketrykk, men istedetfor at motivet trykket direkte på produktet, så trykkes det på et overføringspapir. Og etter at maling er påført papiret drysses det lim i den våte malingen før det sendes gjennom en tørkeprosess.

    Etter at det er blitt tørt kan logo påføres nær sagt ethvert produkt ved hjelp av en varmepresse som gir varme under et konstant trykk i noen sekunder. Limet i logoen aktiveres og logo hefter fast i underlaget. Dette er metoden som brukes til å merke arbeidstøy.

    Vi leverer ulike kvaliteter på transfer avhengig av hva det skal merkes på. Arbeidstøy har for eksempel høyrere krav til kvalitet på merkene, enn en t-skjorte har. Elastisk treningstøy har igjen et annet krav til transfer enn det vi eks. bruker på paraplyer.

    Vi leverer selvsagt riktig kvalitet til riktig produkt. For mange av våre kunder opererer vi også med logohotell, der vi har trykket opp mye transfer til kunden som lagerføres hos oss og således kan påtrykkes mindre serier ved behov.

  • Preg

    Det er eksklusivt og pent med preg. Preging kan også kalles debossing, eller blindpreg.
    Logo trykkes ned i produktet og setter igjen et avtrykk som blri værende. Ofte benytter vi dette til merking av skinn og lærprodukter, men også på type kalenderbøker og enkelte typer profiltøy kan vi bruke denne metoden.

  • Brodering

    Brodering er merkemetode nr 1 for mange. Det gir et eksklusivt inntrykk og er med på å sette prikken over i-en når en skal logomerke profiltøy.

    For å kunne lage et broderi må en først omgjøre den digitale versjonen av logoen til et mønsterkort (broderikort). Her settes stingene som gjør at logo kan sys fast. Etter at broderikortet er produsert kan en ikke ta opp, eller ned størrelsen på logoen mer enn +/- 10%. Må en endre størrelse utover dette må en laget nytt broderikort.
    Ved brodering tres symaskinen med de trådfargene som skal være med og det som er bra er at har du en logo med flere farger så koster det ikke ekstra, imotsetning til å trykke silketrykk, eller tampo der en betaler ekstra for hver farge siden det skjer i flere operasjoner. Broderingen skjer samtidig med alle fargene og det gjør det faktsik rimeligere enn trykk om du har mange farger.

    Brodert logo leverer vi som oftest på jakker, håndklær, caps, gensere osv.

  • Vevde etiketter

    Vevde etiketter er en glimrende måte å logomerke på om logoen skal være liten, eller har mange små detaljer. I motsetning til brodering der bokstavene bør ha en minimumshøyde på 45 mm for å bli leselige, så er det nesten ingen minimumskrav når det veves.
    De vevde etikettene kan monteres på profiltøyet gjennom å trykke dem om vi har laget dem med lim på baksiden, eller de kan sys fast. Det er også mulig å levere vevde logomerker med limbakside som gjør at du kan ta merkene på og av etter behov. Dette er en glimrende måte å ha logo på messe, eller ved enklte anledninger der du bruker private klær etc, men likevel ønsker å vise hvem du representerer.

    Som ved brodering er en også her avhengig av å lage et mønsterkort slik at det tilkommer en igangsettingskostnad før en får satt ordre igang.

  • Broderte merker

    Broderte merker er populært. Detter er merker som lages på samme måten som brodering, men forskjellen er at logo broderes på stofflapper som deretter sys fast/tråkles på plaggene som skal merkes. Vi kan også levere de broderte merkene med limbakside slik at de kan påsettes med varmepresse.

  • Gummimerker

    Gummimerker, eller merker laget i silikon er populært. Det er muligheter for den lille ekstra touch`n med slike merker.

    Dette er en merkemetode som vi stort sett kun bruker når vi lager spesialproduksjon.

Farger

  • Hva er Pantone farger

    Pantone, eller PMS som betyr Pantone Matching System er en fargekode som gir en helt eksakt beskrivelse av din farge. En såkalt Spot-farge. Ved hjelp av Pantonefargekoder kan vi lage din logo i nøykatig utførelse som det din designmanual sier. Når vi lager trykk på profilartikler er det pantonefargene vi ber om for at du skal bli fornøyd. Et eksempel er fargene i det norske flagget. Om de skal trykkes så må vi definee blåfargene som Pantone 281 og rødfargen Pantone 200. Først da vil trykket bli helt perfekt. Eksempler på Pantonefarger kan du se på denne lenken her (ekstern side)

  • Hva er RAL farger

    Ral farger benyttes til lakkering. Vi i profileringsverden bruker RAL koder på farger kun når det er snakk om lakkering av eks. skiltløsninger etc. Ral koder brukes ikke til logomering på gaver og reklameartikler, eller tekstiler.
    Vi ønsker ikke å produsere reklameartikler basert på referanser kun fra RAL koder, da vi må konvertere dem og det kan «gå galt». Ta heller kontakt med den som laget logoen i første runde – den vet hvilken farge som er brukt. Her kan du se de mest brukte RAL kodene på denne nettsiden (ekstern lenke)

     

  • Hva er CMYK og RGB farger

    CMYK
    er fargeprofil som oftest benyttes ved trykking på papir, printing og plotting. CMYK er et fargespekter om lager alle fargenyansene utfra 4 basisfarger: Cyan (C), Magenta (M) Yellow (Y) og svart (K). Ved hjelp av disse fire fargene kan du blandet alle de fargene du ser på trykk i et trykket magasin. Gir et stort fargespekter.

    Les mer om CMYK på Wikipedia. 

    RGB
    er farger som blandes av 3 farger Red (R), Green (G) og Blue (B). Dette er farger som gjengis på skjermen du sitter og ser på nå. Skjermen din vil nesten aldri kunne gjengi fargene korrekt i RGB spekteret med mindre den er kalibrert mot en fargeprofil som trykkeriet bruker (ICC profiler). RGB farger virker ofte mer kraftige enn CMYK fargene.

    Les mer om RGB fargene på Wikipedia.

    Siden Pantonefargene er mulig å reprodusere 100% identisk hver gang er det derfor Pantone er enhver «logobearbeiders» ønske å jobbe med. Sørg derfor at du sparer informasjon du har fått fra deres designer, byrå, elle rhvem andre som har leget logoen i utgangspunktet. Kanskje ikke viktig for dere der og da, men i ettertid er det veldig viktig.

    Det finnes konverteringsmuligheter fra RGB til Pantone og det samme fra RGB, men de vil aldri gi 100% match.

Nettbutikken vår

  • Hvem kan handle?

    Vår nettbutikk er åpen for alle typer virksomhet, bedrifter, lag og foreninger, eller organisasjoner. Vi selger ikke til privatpersoner.

  • Priser i nettbutikken

    Prisene i vår nettbutikk er uten unntak eksklusiv merverdiavgift (mva).

    Prisene er også eksklusiv frakt. For å kunne beregne korrekte frakter trenger vi å vite volum og vekt på ordren, samt hvor varene til slutt skal ende opp. Siden vår nettbutikk består av 75.000 varelinjer som kommer fra rundt 50 uliek grossister i inn- og utland vil fraktkostnaden være en variabel kost som må beregnes i hvert enkelt tilfelle.

    Prisene i nettbutikken varierer utfra hvor mange enheter som bestilles, samt hvor mange trykkfarger og merkemetode som ønskes. På de fleste artiklene kan du beregne disse prisene direkte i nettbutikken og da er det kun frakt og mva som er en variabel kostnad som kommer i tillegg.

    Vær obs på at frakter bergenes fra grossist til oss i nesten alle tilfeller. Grossistene ligger ikke bare i Norge, så ta kontakt med oss om du ønsker en totalpris inkludert alle kostnader.

  • Har vi andre artikler enn det som vises i nettbutikken?

    Det er dessverre ikke mulig for Sørlandsreklame å vise alt vi kan levere med din logo. Nettbutikken vår har derfor ikke alle tilgjengelige varer og varemerker online. Vi setter pris på om du tar kontakt med oss for å be om tilbud på alt du ikke finner også. Bruk vår kontaktside for å komme i dialog med oss.

    Vårt nettverk og lange erfaring gjør at vi tør våge å påsta at vi skal kunne levere alt du måtte ønske med din logo. Ta kontakt med oss i dag!

Generelt om priser

  • Mva

    Siden vi nesten uten unntak arbeider mot bedriftsmarkedet, er alle priser oppgitt eksklusiv merverdiavgift. 25% mva kommer derfor i tillegg på de fleste varer. Unntak er de varegruppene som har en annen mva. sats enn de vanlige 25, slik som mat etc.

  • Oppstartskostnader

    På alle ordre der vi skal logomerke produktene tilkommer det oppstartskostnader. Dette er er kostnader som skal dekke det å igangsette, eller lage trykkoriginalene  som skal benyttes for å foredle din logo.
    Typiske oppstartskostnader er for eksempel:

    • Broderikort/mønsterkort – kr. 990,-
    • Klisjè for logotrykking – kr. 550,- pr. trykkfarge. Dette gjelder både transfer, silketrykk, tampo og  sublimasjon

     

  • Frakter

    Det er normalt litt vanskelig å kunne gi en helt eksakt totalpris før alle kostnadene er kalkulert inn. Frakt er en stor kostnad i dag. Vi forsøker så langt det er mulig å operere med enklest mulig fraktberegning, men noen ganger må vi gå et par runder før alle kostnader er «lagt på bordet».
    Det er spesielt ved import av varer fra utlandet at det kan komme kostnader som for noen blir litt sånn «HÆ»! F. eks. skal den norske stat har sukkeravgift om en importerer snop, staten skal også ha tollavgifter på visse bomullsprodukter, mens andre ikke er avgiftsbelagt. Dette kan vi svare på i hvert enkelt tilfelle, men greit å være obs. på dette.

    Vi vil alltid være helt transparente når vi gir deg tilbud og spiller alltid åpent om dette.

    Ved frakter innenlands i Norge benytter vi stort sett PostNord og Bring.